راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

کلمات کلیدی

اقتصاد بدون نفت هم اکنون

هلندی سرگردان یا کشتی سرگردان

شوک درمانی اقتصاد

نقل و چاپ محتویات این وبلاگ با درج مبدا بلامانع است

طغیان فروپاشی اقتصادی

به کور می گوییم عین علی

آقای روحانی با کلید آمدید با "قفل مطلق" کشور می روید

"مختال فخور"

نه اصول گرایان ما اصول گرا هستند نه اصلاح طلبان اصلاح طلب

دومینو ورشکستگی زنجیره ای

کوتوله های سیاسی نه "کودکان سیاسی"

( فرهنگ لجبازی احمدی نژادی)

عدالت اقتصادی از اولین درخواست انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه بود

و گرنه همچنان درجا خواهیم زد

الحاق چهار وزارتخانه اقتصاد تجارت صنعت معدن به رهبری

آمریکا وجود دو ژاپن در آسیا تحمل نخواهد کرد

تا همچنان برای خودشان ماهی صید کنند؟

منافع ملی کیلو یی چند است

اندیشکده استراتژیک مطالعات

فاجعه فرو ریزی اقتصادی بوقوع خواهد افتد لطفا بر سر

تقسیم غنایم اینقدر نزاع نفر مایید ( غنیمت تقسیم وزارت خانه ها )

شده

خلاصه انقلاب هیچ اسلام هم قربانی سود جویان داخلی

امروز اعلام عفو عمومی کنیم

امام علی (ع) دشمنان خود را می بخشید دست به مصادره بابت مالیات نزد

تبلیغات کردید "ایران "همچون لیبی تسلیم شد

آن گربه بچه کوچک ( جغرافیای ایران) اکنون پلنگ بزرگی شده

زلزله آسمانی یا زمینی یا سیاسی بیرون بریزد

سیاست فرغون های موتور دار

جان ملت گروگان این دو کارخانه مونتاژ کرده ایم

بایگانی
  • ۰
  • ۰

مصرف 135 میلیون لیتر بنزین در روز یکی از عوامل تشدید ناترازی و فشار اقتصادی مضاعف بر اقتصاد ایران است سرمایه ای که رایگان به هدر می رود و کسی هم قادر به ارائه طرح مناسبی نیست .

لذا با اطلاع از این هدر رفت عظیم بر آن شدم تا طرح زیر برای اصلاح الگوی مصرف تقدیم کنم بدهی است این طرح ابتکاری بوده تا کنون احدی آن را مطرح نکرده است.

اما طرح یک روش کنترل حرکت و پیمایش هر اتومبیل به صورت جداگانه است که بتوان بر اساس آن پیمایش به صاحب خودرو سوخت تخصیص داد.

در این طرح بنزین سهمیه روزانه 60 لیتر برای اتومبیل های شخصی و مقادیر دیگر برای سایر وسایل به قوت خود باقی می ماند اما اضافه پیمایش برای هر وسیله جداگانه بر اساس مقدار پیمایش تخصیص می یابد .

بدین صورت که امروز مقدار مصرف سوخت در کشور کنترل شده نیست حتی اگر تمام 27 میلیون وسیله نقلیه کشور تاکسی باشند و روزانه 30 لیتر بنزین هم مصرف کنند باز هم مقدار مصرف سوخت در کشور فرا تر از هشتاد یک میلیون لیتر بیشتر نخواهد بود در حالیکه شاهد مصرف بسیار بیشتر هستیم (مصرف روزانه 121 میلیون لیتر در کشور داریم )کما کان این 40 میلیون لیتر اضافه بصورت قاچاق از کشور خارج می شود؟

اما شیوه کنترل مصرف به این شکل است که یک پابند الکترونیک برای هر ماشین در نظر گرفته می شود که به میل فرمان هر ماشین متصل شده و با یک مرکز کامپیوتری در هر شهر مقدار جابجایی هر ماشین جداگانه بدست می آید لذا بر این اساس می توان به هر ماشین بر اساس پیمایش خودش سهیه ارزان تخصیص داد حتی بنزین آزاد هم فقط سطح 300 لیتر در ماه را مراعات خواهد کرد و پیمایش بیشتر موجب سوخت گیری با نرخ فوب خلیج فارس خواهد بود حتی 30 هزار تومان برای هر لیتر

این پابند الکترونیکی ماشین قادر است اطلاعات فراوانی در اختیار مسئولان قرار دهد ازجمله شناسایی در تصادفات شناسایی در مکان خودرو شناسایی در شهر محل تردد حتی می توان با نصب یک تراشه کوچک الکترونیک در روی کارت سوخت به راننده این امکان داد فقط وقتی کارت سوخت در کنار اتومبیل است سوخت گیری کند نه مانند اکنون که که اتومبیل در استان البرز مسقر است اما کارت سوخت روزانه 250 تا 300 لیتر در سیستان و بلوچستان سوخت گیری می کند اصلا جای سوال دارد یک پزاید شبانه روز هم تردد کند نمی تواند 300 لیتر مصرف کند ؟

این پابند ماشین مانند پابند زندانیان می تواند از بسیاری از جرایم و هدر رفت عظیم انرژی در کشور جلوگیری کند بدیهی است نصب این پابند برای کشور هزینه دارد اگرچه می شود این هزینه را از هر اتومبیل جداگانه دریافت کرد.

فرض کنیم 8 همت هزینه این طرح باشد اما عایدی روزانه 40 میلیون لیتر سوخت در بنزین و 50 تا 60 میلیون لیتر گازوئیل بدنبال داشته باشد.

این طرح اصلا مورد اعتراض مردمی هم واقع نخواهد شد چون می توان قیمت فروش بنزین در دو بخش سهمیه دولتی و آزاد طبق جداول قبل ادامه داد و همینطور پیمایش بیش از سهمیه 60 لیتر دولتی و 300 لیتر آزاد به گردن راننده خودرو گذاشت.

این مصرف بیشتر خود عامل صرفه جویی عظیمی خواهد شد چرا که مصرف کننده همواره در صدد تنظیم خودرو و گرایش به خودروهای کم مصرف خواهد کرد.

مشابه این طرح در هیچ جای دیگر دنیا معمول نیست اما شرکت های بزرگ حمل نقل با استفاده از طرحهای مشابه برای کنترل راننده های خود از جی پی اس استفاده می کنند.

در هر حال این طرح می تواند گشایش عظیمی در صرف جویی و کمک به کنترل کسری بودجه و حتی پشتوانه مالی دولت فراهم کند.

اگرچه سابقه این پیشنهادات نشان داده دولت گرایشی به استفاده از طرحهای انقلابی ندارد مگر آنکه مجبور شود .

بدیهی است امروز مجبور است هم پیاز بخورد هم چوب را؟

  • ۰۳/۰۸/۰۴
  • حسین تاج احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی