یکی از عمیق ترین مشکلات کشور این است که دولت ها قادر به شناخت عمیق تهدیدات نیستند و تازه بعد از درک هم قادر به عکس العمل به موقع و مناسب نیستند. مشکل نه تنها به سستی و کمبود اراده باز می گردد بلکه ریشه در ناتوانی ذهنی عملی و توان مالی دارد. اینکه هر مسئولی در مقابل سوال اظهار می کند بودجه بدهید گویای همین گزاره است ناتوانی و دولت درمانده ؟ فقدان مدیریت و برنامه ریزی استراتژیک .( در این مورد نگاه کنید به راهبرد 580)
بر هیچ کسی پوشیده نیست که اکنون وضع اقتصادی بسیار وخیم است و با تهدیدات جدید ترامپ بدتر هم خواهد شد.
اما راه حل وجود دارد در دسترس هم هست اگرچه به سختی و کوشش اما ترجیح اینست که مسئولان به اکراه و کندی حرکت کنند تا شاید خود به خود فرجی شود.
اندیشه ناپخته ای که ریشه در فرهنگ دولتهای گذشته دارد نقل است به شاه سلطان حسین صفوی در اصفهان می گفتند افغانها دارند می آیند هی مرتب می گفت یخچی اما عکس العمل مناسب انجام نمی داد تا آنجا رفت که به انقراض سلسه صفوی منجر شد و شورشی محمد افغان اصفهان فتح کرد.
اما حمله اقتصادی دشمن راه حل دارد حتی راه حل عاجل اگر همت و غیرتی باشد؟
در سالهای اخیر بسته های نجات متعددی توسط افراد و حتی مجموعه های مختلفی برای اقتصاد ایران عرضه شده است اگرچه پیشنهادهای جالبی در بعضی از نسخ وجود دارد اما همگی دارای نقض های فاحشی هستند .
بگونه ای که بسیاری رفع مشکلات را منوط کرده اند به مذاکرات با آمریکا یا عده ای نظرات غیر ممکنی برای ایران مطرح می کنند نظیر افزایش شدید قیمت انرژی و مالیات حتی بعضی سخن از تغییر راه و روش سیاسی را مطرح کرده اند یا روش تجدید نظر طلبی مطلق ایران پیشنهاد می کنند
بطور کلی پیشنهادات یا بیشتر نظری هستند ( پیشنهادات دانشگاهی یا تحصیل کرده گان جوان بدون تجربه کار ) یا پیشنهاد های خیالی هستند قابلیت اجرای نیستند مگر اینکه دولت دیگری بر مسند کار باشد ( دولت غرب گرا ) در مجموع هیچ پیشنهادی با قابلیت عملی روی میز نیست.
این پیشنهاد این مزیت را دارد که با وضع موجود و حتی عدم رفع تحریم ها بتواند اقتصاد و کشور ایران مقتدر کند.
در بحرانهای اقتصادی معمولا جراحی های عظیمی رخ می دهد گاهی چنان این پیشنهادات جانگاه هستند که تا بیست سال می توانند کشور را درگیر کنند مانند بحران مالی یونان یا بحرانهای آرژنتین و مالزی کره جنوبی .
اما این پیشنهاد قادر است بدون درگیر کردن کشور در کوتاهترین مدت ممکن ( زیر یک سال ) و بدون قروض داخلی یا خارجی یا حتی تغییرات آنچنانی و فشار به دولت یا مردم مشکلات را حل کند.
اگرچه دولت دو مشکل اساسی دارد اول اینکه در توهمات مسئولین گرفتار است اینکه مرتب می گویید می توانیم یا خواهیم ساخت ریشه در ذهن زمان رقابت ها دارد و هنوز شروع نکرده ( فقدان برنامه )
دوم اینکه مرتب می گویید کارشناسان بیایند نشان می دهد علاوه بر برنامه فاقد اشخاص کارشناس یا فرمانده مورد اطمینان هم هست ؟
نه برنامه دارد نه نیروی عملیاتی این مختص به دولت فعلی نیست دولت قبلی هم در همین مشکلات عدم برنامه و عدم نیرو دست پا می زد؟
اگرچه من کماکان معتقدم باید اقتصاد حداقل در تحریم به رهبری واگذار کنیم بهتر است ( شرح کامل در راهبرد 599)
اما دشمن دقیقا برنامه دارد و می داند چه می کند وزیر خزانه داری جدید ترامپ ( اسکات بسنت ) اعلام کرد که دولت ایران گرفتار بحران شدید اقتصادی است و فشار حداکثری می تواند به فرو ریزی اقتصادی ایران منجر شود.
پس دشمن دو هدف دارد اول ادامه فشار اقتصادی روانی دوم فروپاشی اقتصادی ایران.
رصد گفتار دولت مردان اروپایی و آمریکایی هم نشان از همین اهداف را دارد.
متاسفانه حرکات اخیر دشمن کار ساز بوده و نشان داد می تواند حاکمیت ریال را از دولت سلب کند در جریان گران شدن اخیر ارز ریال داشت بصورت کامل حذف می شد در صورت وقوع چنین گزینه ای دولت ابزار مالی و پولی و حتی مالیاتی خود را از دست خواهد داد.
اما چاره کار دولت ایران باید با انتخاب یک وزیر اقتصاد تجربه دار به عنوان فرمانده جنگ اقتصادی برنامه زیر دنبال کند.
وزیر اقتصاد مجرب یعنی وزیری که تجربه گرانبار اقتصادی داشته باشد نه تحصیل کرده صفر منظور مار خورده افعی شده بازار باشد رها کنید مسئولین لباس شیک ( سابقه ساز یا رزومه دار ) باید رفت طرف مردان با تجربه جنگ دیده از ورشکستگی گریخته نه دکترهای بی تجربه دانشگاهی لازمه جنگ اقتصادی مردان با تجربه کاری است از قبیل مرحوم عالی نسب.
این قطعی ترین گزینه روی میز است اگر شما سراغ ندارید من سراغ دارم تمام کمالش را هم سراغ دارم به شرطی که دنبال هم جناحی نباشید.
اما برنامه شامل یک بسته به هم پیوسته است که باید باهم اجرایی گردد به قول خارجی ها یک پکیچ است.
بشرح ذیل اول تشکیل یک فرماندهی اقتصادی با داشتن 6 مشاور اقتصادی و یک فرمانده تصمیم گیر که مصداق تک روی های گذشته نشود هر تصمیم فقط با اکثریت آرا این هفت نفر اجرایی گردد. ( بدون فرماندهی بدون داشتن مشاوران آگاه بقیه کار ابتر است ) پیشنهاد می شود از دانشگاه یک مشاور اقتصادی از حوزه یک نفر از صنعت ( همگی از بخش خصوصی ) یک نفر از کشاورزی یک نفر از صنعت IT یک نفر از صنعت نفت پتروشیمی یک نفر
تشکیل ستاد فرماندهی جنگ اقتصادی می تواند مزایای بیشماری داشته باشد از جمله تمرکز تصمیم گیری کوتاه کردن زمان هماهنگی اطلاعاتی عملیاتی و اقدامات به موقع و موثر.
دوم تغییر فاز مالیات گیری از وضع فعلی به یک درصد از هر نقل انتقال مالی ( این گزینه شاه بیت این تصمیم گیری است که در درجه اول وزارت اقتصاد و اداره دارایی با آن مخالفت می کند .کارشناسان اصلی میانی و حتی درجه پایین این وزراتخانه بعلت تعارض منافع مخالف هستند چون تعیین مالیات بوسیله کارشناس دارایی ذی نفع متعدد دارد .
اما مالیات یک درصد منافع عظیم دارد از قبیل رفع کسری عظیم بودجه ایجاد عدالت مالیاتی عدم نیاز به کارشناس خاصیت فقر زدایی دارد اشخاصی که کمتر از دو میلیون در سال مالیات پرداخت می کنند بایدمالیاتشان عودت داده شود و حمایت شوند یکسان سازی می کند نیاز به دادگاه ها و کمسیون های ارزیابی منتفی می کند و منافع عظیم دیگر که در راهبرد 573 توضیح کامل دادم
اما سومین اقدام یک موضوع فراموش شده دولتها در ایران اینست که دولت علاوه بر فرماندهی اقتصادی دولت و سرمایه های دولتی وظیفه هدایت و همکاری سرمایه های مردمی و ملی را نیز به عهده دارد.
لذا باید سرمایه های مردمی و ملی را به سمت تولید و اهداف ملی رهنمون کند این وظیفه تنها به توصیه ختم نمی شود بلکه باید کانال این هدایت هم ایجاد شود
تخمین زده می شود سرمایه های مردمی در ایران 5000 برابر سرمایه های دولتی باشند فراهم آوردن امکان فعالیت این سرمایه ها در راه مبارزه با تحریم هم می تواند به بازدهی عظیم این سرمایه ها منجر شود و هم اشتغال فراوانی ایجاد کند و هم تنگنا ها را رفع کند.
لذا پیشنهاد می شود پانزده شرکت عظیم تولید توسط سهام مردمی ایجاد شود ( شرکتهای تولید مادر )
بشرح ذیل الف- شرکت تولید کامیون ملی ( تماما ساخت ایران با ایجاد خوشه های صنعتی ) این شرکت می تواند در مدت کوتاهی نیاز یک میلیون کامیون سبک و سنگین کشور برطرف کند.
ب- شرکت بزرگ و سهامی نفت گاز شمال برای بهربرداری از مخازن عظیم چالوس در دریای خزر و حتی شرکت های مشابه برای بهره برداری از معادن نفت استان ایلام دولت در سالهای قبل در قرارداد توتال تا 49 درصد منافع به این شرکت واگذار کرده بود چرا همین مقدار به بخش سهامی ملی و ایرانی واگذار نکنیم ؟ این شرکت ها می توانند بشدت GDP کشور افزایش دهند قادر خواهند بود بسرعت ناترازی انرژی ایران برطرف کنند
پ-شرکت عظیم تولید اتوبوس و مینی بوس ملی
ت-شرکت عظیم تولید قطار ملی برای راه آهن و مترو
ج-شرکت عظیم تولید هواپیما ملی هم مسافر بری هم باری حمل کارگو ( شرح کامل در راهبرد شماره 578 )
چ-شرکت عظیم اتومبیل سواری هیبریدی و برقی ملی
ح-شرکت عظیم کشتی سازی و صنایع دریایی ملی
خ-شرکت عظیم سردخانه ای و توزیعی محصولات کشاورزی برای حفاظت به موقع از کشاورزان در خرید به موقع تولید و حمایت از مصرف کننده برای عرضه متوازن در طول سال ( جایگزین شرکت تعاونی روستایی که اکنون به شدت ضعیف و حتی ناکارآمد شده ) حجم 120 میلیون تن تولیدات کشاورزی ایران اکنون با 30 درصدتلفات مواجه است که این شرکت می تواند تا 20 درصد کارآیی آن بالا ببرد.
د-شرکت عظیم تولید ماشین آلات راه سازی و معدنی ملی ( نیاز فعلی کشور صد برابر تولید هپکو اراک است )
ذ-شرکت عظیم تولید موتوهای بزرگ صنعتی و ژنراتورهای مختلف ( نیاز سالیانه به 200 هزار عدد می رسد)
ر-شرکت عظیم استخراج معدنی فلزی برای رونق بخشیدن به استخراج معادن عظیم کشور که اکنون فقط 5% درصد کار شده
ز-شرکت عظیم صنایع نفت .پتروشیمی ( تولید راکتورها و ماشین آلات مورد نیاز صنایع پتروشیمی و تصفیه نفت )
س-شرکت عظیم پالایشگاهی بخش سهامی برای تصفیه سریع نفت در نقاط مختلف جهت جلوگیری از صدور نفت خام
اگر چه تعداد شرکت های عظیم مورد نیاز کشور بیش از اینها است و کارشناسان پیشنهاد 30 شرکت بزرگ و تخصصی سرمایه گذاری مطرح می کنند که باید مورد حمایت دولت قرار گیرند حمایت بدون چون چرا اعم از اهدا زمین رایگان در مناطق محروم اعطا اعتبار ( حتی اعتبار نامحدود برای صنایع کلیدی مانند هواپیما سازی یا کامیون سازی و غیره )
چهارمین اقدام دولت باید ایجاد واحد آموزش همگانی کاربردی در کشاورزی و صنعت باشد.
تاسف بزرگ اینجاست که تولید گندم اینک در دنیا در هر هکتار بین نه تا بیست تن در هکتار متغیر است در کشور ما تولید گندم در هکتار بطور متوسط به 2/5 تن می رسد در حالیکه آموزش و حمایت می تواند این مقدار تا 5 برابر افزایش دهد حتی در کوتاه مدت هم می توان به دو تا سه برابر رسید
متاسفانه در بخش صنعت هم همین مشکل وجود دارد در حالیکه یک کارگاه کوچک با ماشین آلات مشابه در ایران روزی دویست تا سیصد درب کابینت تولید می کند همین کارگاه حتی با مساحت کمتر و نفرات مشابه در ژاپن تا 8000 عدد کلگیر تویوتا کرولا تولید می کند حتی با کارگر مهاجر و گاها ایرانی؟
آموزش کلید گمشده بخش کشاورزی و صنعت بخش خصوصی ایران است .
5همت هزینه در آموزش می تواند 5000 همت تولیدات ملی را در ایران افزایش دهد حتی با همین امکانات موجود بخش خصوصی.
این رسانه ملی دهها کانال درست کرده چه عیبی دارد یک کانال اختصاصی آموزش کشاورزی یا یک کانال آموزش صنعتی برای عموم مردم ایران ایجاد کند؟ ( در حالیکه امکانات ستادی آموزشی موجود است از جمله واحد آموزش و ترویچ جهاد کشاورزی یا سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور هر کدام با صدها مربی و مهندس )
پنجمین نیاز کشور ایجاد یک بانک توسعه اسلامی است با خاصیت وام دهی عمومی می توان برای شروع از صندوق ذخیره ارز ملی استفاده کرد ( منابع این صندوق باید بصورت عمومی و خرد در اختیار مردم قرار گیرد نه اینکه بصورت کلان مورد سوءاستفاده دولت ها و بخش های بزرگ کشور قرار گیرد) در غیبت بانک در ایران ( بانکها در ایران بکلی نا کارآمد و حتی به ضد خود بدل شده اند و کارکرد خود را صد در صد از دست داده اند ) این بانک می تواند معجزه کند.
ششمین نیاز کشور ایجاد حصار و دیوار در تمام مرزهای کشور است برای مقابله با قاچاق و انتقال اتباع بیگانه.
هفتین نیاز کشور مدیریت انرژی کشور با ایجاد یک حداقل سهمیه برای هر خانواده و افزایش شدید نرخ برای مصارف خارج از عرف و اسراف که در راهبرد 646 توضیح کامل دادم
هشتمین نیاز کشور به مدیریت مالی سرمایه های عمومی کشور اعم از سرمایه های مردمی نظیر ایجاد صندوق سرمایه گذاری سهامی عمومی و سرمایه های بخش خصولتی مانند بنیادها و صنایع بزرگ فولاد معادن مس و غیره به منظور تجمیع و تخصیص به موقع برای تولید کشاورزی صنعتی کلیدی ( باز شدن تنگنا ها و تجمیع و تخصیص بهینه سرمایه های موجود.)
نهمین نیاز کشور ایجاد سازمان بسیج اقتصادی برای توزیع سریع و به موقع حداقل های امنیت غذایی و حمایتی همگانی
دهمین نیاز کشور مدیریت واردات کشور و هدایت 67 درصد سرمایه های کشور در این بخش به تولید و تجارت داخلی همگام با منافع ملی ( حذف هزاران قلم اقلام وارداتی لوکس غیر لازم و مصرفی ) این مدیریت فشار از روی ارز برداشته و کشور به سمت تولید داخلی رهنمون خواهد کرد.
یازدهمین نیاز کشور توقف سفته بازی و خرید فروش مکرر مستغلات و مسکن زمین است از طریق ایجاد مالیات 20 درصدی برای معاملات کمتر از یک سال زمین مسکن و یک شیب سالیانه تنزلی دو درصدی برای هر سال تاخیر در خرید و فروش املاک به شکلی که بعد از ده سال مالیات نقل انتقال ملک فقط دو درصد مالیات اخذ گردد و حتی یک درصد برای سال یازدهم به بعد بخش خصوصی را تشویق خواهد کرد که سرمایهای خود را به بخش دیگری منتقل کنند از جمله تولید.
دوازدهمین نیاز کشور ایجاد یک کانال کشتیرانی از دریای عمان تا دریای خزر است با حداقل عرض 1000 متر تا هم بتوان با ستفاده از آب شیرین کن های نیرو گاههای اتمی نیاز آبی کشور فراهم کرد هم بتوان از طریق تردد کشتی ها عوارض عبور ارزی برای کشور تهیه کرد. ( در این مورد در راهبرد 492 شرح بیشتری داده شده )
بدیهی است کندن این کانال سرمایه گذاری عظیمی می طلبد که اینک در اختیار دولت ایران نیست اما فراهم کردن آن به راحتی امکان پذیر است اولا این کانال برای کشور روسیه خیلی اهمیت دارد شواهد حاکی از آن است که می توان روسیه را به تهیه سرمایه کلان آن متقاعد کرد حتی تا اعتبار 100 میلیارد دلار بازهم شرایط این کانال عظیم به ایران این امکان می دهد که ما کشور بزرگ چین را هم در این کار عظیم در گیر کنیم به این شکل که سرمایه روسی ( در قالب وام کم بهره بیست ساله ) و پیمانکاری شرکت های چین برای تضمین عدم تحریم و مشکلات بعدی .
سیزدهمین نیاز کشور انحلال بانکهای مخل امنیت تورمی و ارزی و تحت تعقیب قضایی قرار دادن مدیران و وام گیرندگان ( ذینفعان مستقر و غیر مقیم حتی کارمندان وام کلان گرفته همین بانکها ) و الزام عاجل همه بانکها به خروج از بنگاه داری
چهاردهمین نیاز کشور ایجاد منطقه حفاظت شده صنعتی کشور برای حفاظت و حمایت از صنعت و بخش خصوصی از تعدی دولتها شهرداریها و شهرداری ها و غیره ( در این مورد در راهبرد 645 به تفصیل توضیح دادم )
پانزدهمین نیاز توقف تخصیص ارز برای مونتاژ اقلام غیر ضروری کشور بطور کلی باید صنایع از مونتاژ معاف و به تولید کالا هدایت کرد.
شانزدهمین نیاز کشور حمایت ویژه از صنایع کوچک و خرد کشور است حمایت های قانونی مالی مجوزی و بیمه ای
هفدهمین نیاز کشور تحریک مسکن سازی از طریق واگذاری زمین یا ساخت اسکلت بتنی و تحویل بدون نازک کاری و فراهم کردن وام از طریق بانک های ایجادی سهامی ( بانک سهامی خصوصی مسکن با پذیره نویسی عمومی از طریق اولویت تخصیص وام به سهام داران همین بانک برای کسانیکه می خواهند در آینده مسکن بخرند یا بسازند ) در واقع کسی که سهام این بانک می خرد هم سود سهام دریافت خواهد کرد هم در اولویت دریافت وام مسکن و زمین قرار خواهد گرفت این بانک فقط مختص مسکن سازی خواهد بود با کمک سرمایه ای صندوق ذخیره مسکن
هجدهمین نیاز کشور ایجاد پالایشگاههای متعدد توسط بخش خصوصی کشور است بگونه ای که کشور هیچ نفت خامی برای صادرات نداشته باشد. ( این برنامه می تواند شامل اجاره زمین با قیمت ناچیز و حتی وام های یک تا پنج میلیاردی بلند مدت به متقاضیان فعال شروع شود)
نوزدهمین نیاز کشور افزایش شدید تولیدات شیلاتی است که با ایجاد موج شکن های بزرگ بتنی یا حصار سنگی در سواحل جنوب با پرورش ماهی در قفس اجرایی گردد حتی می توان ایجاد حصار سنگی سواحل به بخش خصوصی واگذار کرد تا بتوان از آب های آرام پشت موج شکن ها استفاده صیادی یا پرورشی انجام داد.
بیستمین نیاز کشور ایجاد شرکت بزرگ سرمایه گذاری (هولدینگ ) بخش سهامی است برای حمایت از شرکت های دانش بنیان حتی شراکت غیر حضوری این شرکت ها در بخش تولید دانش بنیان بصورت پیش خرید محصول یا صندوق توسعه شراکتی و کمک به انتقال تکنولوژی از طریق هماهنگی و پرداخت حقوق به دانش جویان دورههای دکترا به صنایع متقاضی و دریافت اقساطی هزینه انتقال تکنولوژی ( ایجاد بانکهای اطلاعاتی اشخاص متخصص در هر رشته و هر صنعت خاص )
مانند هولدینگ پترو شیمی هولدینگ پالایش نفت هولدینگ تخلیص و تولید فلزات کمیاب هولدینگ تولید نخهای صنعتی پولیستر هولدینگ لیتیوم هولدینگ تیتانیم و حتی شرکت های سرمایه گذاری برای محصولات کشاورزی بخصوص صنایع تبدیلی و نگهداری مانند صنایع تولید شیره خرما و انگور یا کنسانتره که بسیار مورد نیاز هستند ( از طریق خرید محصول )
در این زمینه در هفت گروه کشور نیاز اساسی دارد بشرح ذیل:
- 1️⃣ صنایع تبدیلی و بستهبندی محصولات کشاورزی ...
- 2️⃣ صنایع فرآوری محصولات زراعی و باغی ...
- 3️⃣ صنایع لبنی و پروتئینی ...
- 4️⃣ صنایع تبدیلی گیاهان دارویی و محصولات ارگانیک ...
- 5️⃣ صنایع فرآوری غلات و حبوبات ...
- 6️⃣ صنایع تبدیلی خوراک دام و طیور ...
- 7️⃣ صنایع فرآوری و تولید محصولات جانبی کشاورزی
اعلام این برنامه ها توسط دولت یک انقلاب روحی و روانی عظیم ایجاد خواهد کرد که خود به تنهایی می تواند بر تبعات تحریمها غلبه کند و نشان دهد که هنوز سررشته ابتکارات در دست دولت است نه در دست دشمن.
- ۰۳/۱۲/۲۲