بیش از یکصد سال تجربه گمرک در ایران نتوانست خدمتی به انقلاب اسلامی ایرا ن بکند گمرک همواره مانند یک زخم باز همواره برای کشور و استقلال سیاسی و اقتصادی ما هزینه آفرین بوده است چه در جنگ تحمیلی چه بعد از جنگ گمرک به مانند یک فیلتر و مانع در جهت رشد و اعتلای کشور عمل کرده است چه در زمان نیاز فراوان ارزی گمرک به ترخیص کثیف ترین کالاهای مصرفی مبادرت کرده و در راه ورود ماشین آلات تولیدی و خدمت به مردم به عنوان یک مانع برخورد کرده است ؟
همواره گمرک در فساد غوطه ور بوده است و بتدریج در خدمت مافیای واردات در آمده و نقش ستون پنجم دشمن در ایران پیاده کرده است در سالهای 1390 تا به امروز که ایران درگیر شدید ترین تحریم های غرب بوده است گمر حداقل سالیانه بیش از سی میلیارد دلار ( کمترین مبلغ در 15 سال گذشته و بیشترین تا دو برابر ) کالای مصرفی از مجاری مختلف خود ترخیص نموده است و بیشترین رسوب کالا در دنیا داشته است متاسفانه طبق یک تحقیق مشخص شده است که بیشترین رسوب کالا متعلق به فقیر ترین وارد کنندگان بوده که قادر به ایفای نقش شیرین رشوه و ارتباط دسترسی نبوده اند.
این رسوب کالا بقدری وسیع و غیر قابل باور بوده که حتی دولت دکتر رئیسی و قوه قضاییه وقت بارها به میدان کشاند اما این اخطارها نتوانست در رویه های جاری گمرک تغییری ایجاد کند رسوب 140000 هزار عدد کانتینر در گمرک ایران چه مفهومی دارد غیر فساد
اصلا مافیا واردات نقش خود را بخوبی اجراء می کند و کمترین رسوب دارد می داند چه موقعی باید عمل کند چگونه اظهار کند ( چه کالای بجای چه کالای دیگری جا بزند ) با کدام ارزیاب وارد مذاکره شود و در کمترین زمان ممکن کالای خود را از گمرک خارج کند حتی پذیرش کد های استاندارد HS نتوانست تغییری در رویه ها ایجاد کند ( کد های استاندارد کدهای بین المللی هستند که برای هر کالا استفاده می شوند و بسیار دقیق هستند اما در ایران این موضوع مورد سوءاستفاده گسترده قرار گرفت ؟
بطور کلی گمرک ایران در رده بندی فساد و مشکلات ترخیص یکی از بالاترین رتبه های جهانی را کسب کرده است بطوریکه حتی شرکت های حمل سریع بین المللی و جهانی هیچ کدام حاضر به قبول تحویل کالا بعد از گمرک در ایران نیستند حتی در زمینه اقلام سبک پستی نیز فاجعه بسیار غم انگیز است.
شرکت های DHL/TNT/FedEX/Aramex/UPS/Posta Italiana بعضی که تا 50 سال سابقه فعالیت دارند حاضر به فعالیت کامل نیستند
بطور گلی فعالیت این شرکت ها در هر کشوری نشان دهنده تسهیلات گمرکی است اما عدم پذیرش فعالیت کامل به منزله فساد عدم سرمایه گذاری خارجی و گزارش های بسیار مخاطره آمیز از مناسبات دولت ها در گمرکات خواهد بود .و متاسفانه این گزارش برای ایران بسیار پر رنگ بوده است و مسئولان وقت شرکت های بین المللی بالا نقش تسهیل کننده سرمایه گذاری خارجی یا ممانعت از هر گونه سرمایه گذاری را دارند. و متاسفانه انعکاس فساد گمرک ایران نقش مخربی را در مناسبات اقتصادی ایران و دنیا داشته است.
گمرک به منزله دروازه ورود به اقتصاد هر کشور دارد فساد در گمرک فاجعه ای نابخشودنی است که امروز منجر به انفجار اموال مردم شده است.
تجمیع اینقدر کالا در گمرک چه مفهومی دارد. غیر از سخت گیری غیر لازم اصلا چرا وارد کنندگان اینقدر اصرار دارند کالای خود را از بندر شهید رجایی ترخیص کنند و گمرکات دیگر استقبال کمتری دارند .
پاسخ روشن است در بندر شهید رجایی با پرداخت وجه می توان کالا را ترخیص کرد ( وجوه غیر لازم و غیر شرعی ) اما در گمرکات دیگر شرایط بسیار سخت تر از بندر شهید رجایی است.
اصلا یکی از اصلی ترین زمینه های قاچاق همین عدم کارکرد صحیح گمرک است.
یکی دیگر از نتایج سخت گیری فاسدانه گمرک تفاوت چند برابری نرخ کالا در داخل با خارج کشور است در حالیکه یک کالای معمولی در کشور تا پنج برابر نسبت به حتی دلار آزاد نرخ دارد نشان از خیانت عظیم گمرک است .
شاید به قاطعیت بتوان گفت حداقل یکصد درصد تورم در کشور نتیجه خیانت گمرک به انقلاب اسلامی ایران است.
بحث نیست که این کالا باید وارد بشود یا نباید وارد بشود بحث اینست که سخت گیری و عدم گردش صحیح کالا در گمرک چنین نتایجی را به بار آورده است حتی در مورد کالاهای عادی و دم دستی مردم.
سخت گیری عظیم و طلب سهم ارث فراتر از حقوق دولتی و عوارض مصوب و رسوب عظیم کالا زمینه را برای شیطنت دولتهای مهاجم مانند آمریکا و اسرائیل فراهم می کند تا خباثت خود را بروز دهند و بیچاره ملت که باید خسارت مالی و جانی چنین نابخردی ها را پرداخت کند.
- ۰۴/۰۲/۱۰