مجلس اصلی ترین رکن قانون گذاری در جمهوری اسلامی ایران است
مجلس اصلی ترین رکن نظارت بر اجرای قانون در جمهوری اسلامی است
متاسفانه از این دو وظیفه اصلی فقط اولی بصورت آبکی و غیر تخصصی و غیر مثمر ادامه دارد دومی هم به امان خدا رها شده است
گاهی برای خالی نبودن عریضه یک گزارش تحقیق و تفحص از یک ارگان یا سازمان با سانسور منتشر
می شود . بعد هم هیچ پیگیری در مورد کم کاری ها و مقصرین انجام نمی شود.
آنچه که قانون اساسی برای مجلس شورای اسلامی اختیارات بسیار گسترده است که متاسفانه انجام نمی شود
آنچه قانون اساسی برای مجلس تعیین کرده کافی و لازم است
اما در اجرا با کاستی های که به وجود آمد این قدرت عظیم و موتور پر قدرت توسعه جمهوری اسلامی تبدیل شد به یک مجلس خوش وبش دوستانه با پانزده عضو فعال + تعدادی دلال قدرت و ثروت
که یا برای شخص خود دلربایی می کنند یا برای گروه یا اشخاص با نفوذ خارج از مجلس
و حتی کمپ گروهی برای بدست گرفتن منصب های کلیدی کشور
داخل مجلس معمولا بسیار شلوغ است همه مشغول هستند اما به سخن ران کسی توجه ندارد
و عدم شرکت نمایندگان در رای گیری ها باعث شده تا قانون های آبکی تصویب شود
(نقل قول از نماینده خمینی شهر در مجلس 1395)
تقلب از روی رای دیگری و عدم توجه مستمر به تریبون و حضور آبکی در مجلس
گاهی آمار حضور در ساختمان مجلس بیش از 250 نفر است اما عده حاضر در رای گیری به حد نصاب 180 نفر نمی رسد
در بعضی دوره ها از 270 نماینده مجلس تا نصف معلم یا سخن ران از شهر های ایران بودند با ترکیب
بالای 50% زیر کاردانی در هیچ موردی تخصص خاصی نداشته اند
تازه بسیاری از این نماینده ها یا زندانی زمان شاه بودند یا اسیر جنگ تحمیلی (سالها در قرنطینه ) یا روحانی خوش شهرت شهر های مختلف و حداکثر اطلاعات روزنامه ای داشته یا دارند
تازه گی ها هم از این فوق لیسانس یا دکتر های سهمیه ای به جمعشان اضافه شده
دکترهای با نمرات ناپلئونی که سخت بی سواد هستند
در یک دوره ای خودم با یکی از این اشخاص سرشناس در دوره کارشناسی ارشد هم گروه بودم
هنوز 26 واحد از دوره درس تمام شده بود اعلام کردند ایشان در دوره دکترا قبول شده است
لذا درخواست کردند نمرات نامبرده را تکمیل کنند تا به دوره دکترا بروند استادید مستقیم ما از دادن نمره خودداری کردند
یکی دو دکتر از دانشکده دیگری آوردند از ایشان امتحان گرفته نامبرده را قبول و به دوره دکترا فرستادند
حالا کلا" سطح سواد در دانشگاه های ما پایین آمده بخصوص در دوره های علوم انسانی و ......
اما این سطح بی سوادی در بسیاری از مسئولین که در ضمن خدمت تحصیل کرده اند و یا از سهمیه های خاص جهت دریافت مدارک بالا معرفی شده اند در دنیا بی نظیر است
حالا یک دروغی به ملت گفتید ایشان دکتر هستند چرا مقدرات یک کشور به این آقا می دهید خود می دانید که خالی است
گاهی وقتها دیده می شود بالاترین مقامهای کشور از یک سخنرانی عادی هم بر نمی آیند حتی از روی کاغذ تازه مصاحبه ها با تمام سانسورها نشان می دهد چقدر در این زمینه مشکل وجود دارد
اعتراض من به مدارک داده شده تنها نیست به اینکه سمت های حساس به این اشخاص سپرده میشود هم هست
نتیجه اینست شخص خود را عالم دهر می داند و هر کاری انجام می دهد در نتیجه ملت (اسلام) باید خسارت آنرا پرداخت کند
من دو پیشنهاد دارم با توجه به اینکه تنها تحصیلات در مقام نمایندگی مجلس کار ساز نیست
1- هر نماینده برای انتخاب شدن باید مدرک کارشناسی ارشد و دکتر ی داشته باشد ( مدارکی که پیوسته اخذ شده یعنی بعد لیسانس بلافاصله به دوره بعد رفته و تحصیل حین خدمت و استفاده از سهمیه تحصیلی نداشته باشد) و. پس از بیست سال تجربه کاری بتواند نماینده مجلس شود
2- ما نمایندگان به دو گروه تقسیم کنیم یک گروه از هر شهر یک نماینده سیاسی (با هر سطح سواد) و گروه دوم نمایندگان متخصص از هر حوزه نمایندگان مناسب آن شهر مثلا شهر کشاورزی نماینده متخصص و سابقه دار کشاورزی از شهرهای صنعتی نماینده متخصص و سابقه دار صنعت همینطور معدنی نفتی بندر و گمرک بازرگانی آبخیز داری گل و گیاه و.....
بعد قوانین کشور توسط این گروه دوم به تصویب برسد
با این مجلسی های همه کاره (هیچ کاره) به جای نخواهیم رسید
مثل این ماشینهای غذا ساز
که روی آن نوشته می شود 18 کار انجام می دهد اما در عمل نه سبزی خرد کن است نه گوشت چرخ کن نه مخلوط کن نه آبمیوه گیر فقط یک کار خوب انجام می دهد تلف کردن مواد اولیه
- ۹۶/۰۴/۰۲