راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

کلمات کلیدی

اقتصاد بدون نفت هم اکنون

هلندی سرگردان یا کشتی سرگردان

شوک درمانی اقتصاد

نقل و چاپ محتویات این وبلاگ با درج مبدا بلامانع است

طغیان فروپاشی اقتصادی

به کور می گوییم عین علی

آقای روحانی با کلید آمدید با "قفل مطلق" کشور می روید

"مختال فخور"

نه اصول گرایان ما اصول گرا هستند نه اصلاح طلبان اصلاح طلب

دومینو ورشکستگی زنجیره ای

کوتوله های سیاسی نه "کودکان سیاسی"

( فرهنگ لجبازی احمدی نژادی)

عدالت اقتصادی از اولین درخواست انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه بود

و گرنه همچنان درجا خواهیم زد

الحاق چهار وزارتخانه اقتصاد تجارت صنعت معدن به رهبری

آمریکا وجود دو ژاپن در آسیا تحمل نخواهد کرد

تا همچنان برای خودشان ماهی صید کنند؟

منافع ملی کیلو یی چند است

اندیشکده استراتژیک مطالعات

فاجعه فرو ریزی اقتصادی بوقوع خواهد افتد لطفا بر سر

تقسیم غنایم اینقدر نزاع نفر مایید ( غنیمت تقسیم وزارت خانه ها )

شده

خلاصه انقلاب هیچ اسلام هم قربانی سود جویان داخلی

امروز اعلام عفو عمومی کنیم

امام علی (ع) دشمنان خود را می بخشید دست به مصادره بابت مالیات نزد

تبلیغات کردید "ایران "همچون لیبی تسلیم شد

آن گربه بچه کوچک ( جغرافیای ایران) اکنون پلنگ بزرگی شده

زلزله آسمانی یا زمینی یا سیاسی بیرون بریزد

سیاست فرغون های موتور دار

جان ملت گروگان این دو کارخانه مونتاژ کرده ایم

بایگانی

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بعد از مراسم روز عاشورا بصورت همزمان و هماهنگ همه رسانه های رسمی کشور برای راه پیمایی اربعین تبلیغات شروع می کنند با همه تبلیغات غیر رسمی حجم درخواست برای مشارکت در چنین راهپیمایی عظیمی بسیار فراگیر و تشویق کننده است اما مدیریت فله ای غیر علمی و سطحی ( مانند مدیریت هیئت های قدیمی و کوچک ) این راهپیمایی بزرگ را می رود تا به یک فاجعه تبدیل کند ؟

اولا حرکت چند میلیون انسان از شهرهای مختلف به مقصد کربلا در یک روز امکان پذیر نیست دوم اینکه این دریای عظیم انسانی باید به بهترین وجه ممکن هدایت و مدیریت شود؟

احمقانه است که هی مرتب رادیو و تلویزیون بگویند بیاید نه مرز بسته شد امکانات نیست گرما هست دو هزار نفر گرما زده شدند مردم با گذرنامه قدیمی هم می توانند بروند بعد دو روز بگویند نه فقط با گذرنامه معتبر می شود رفت  این شل کن سفت کن چه وجه بدی از کشور از دولت و مدیریت این واقعه عظیم به جا می گذرد؟

من اصلا طرف عراقی را در اینجا مقصر نمی دانم آنچه ساده نگری هیئت نگاری و کوتاه بینانه است از طرف دولت و ستاد اربعین انجام شده است ؟

وقتی دولت در انتصاب عوامل و مدیران این واقعه عظیم و تاریخی کوتاهی می کند وقتی مدیران ارشد حتی وزیر کشور خود آلت دست و هیچکاره می شود ناشی از عدم مدیریت علمی چنین حرکت عظیم است ؟

اصلا دولتی که می خواهد مدیریت کشور به عهده بگیرد از انجام مدیریت یک راهپیمایی چند روزه عاجز است چگونه می خواهد کشور در بحران تحریم و تجمیع مشکلات اداره کند این خود جای سوال دارد حالا مدیریت جهانی راهپیمایی و نهضت اسلامی پیشکش ؟

اگر از بالاترین مقام اداره کننده این راهپیمایی بپرسید چگونه می خواهید مردم هدایت و راهنمایی کنید پاسخ های غیر مرتبط می دهند همانطور که رسانه ملی پخش کرد؟ بالا ترین مقام مربوطه طوری صحبت می کند که انگار می خواهد چند نفر برای چند روز به اردو ببرد از عظمت و اعداد نفرات هیچ گمان . نشانه ای در مغز ندارد پاسخ توجه کنید مردم خود آگاه هستند مواضبت کنند آرام بروند آرام برگردند؟

بگذارید کمی موضوع را بشکافیم و درک صحیحی از ماجرا داشته باشیم حدود 3 میلیون نفر در سامانه سماح اربعین ثبت نام کرده اند.

انتقال این تعداد به سفری بالای هزار کیلومتر برای هر کدام چهار روز احتیاج به شصت هزار اتوبوس دارد ( هر پنجاه نفر یک اتوبوس ) چنین جمعیتی هرگز نمی توان با ماشین شخصی منتقل کرد ؟

این جمعیت احتیاج به سی شش میلیون صبحانه شام و نهار دارد احتیاج به روزی 5 لیتر آب آشامیدنی ( با توجه به گرمی هوا) یعنی 60 میلیون لیتر آب در بطری دارد

زمانبندی خروج و ورود هر کدام برنامه و زمان مشخص می خواهد از خانه کی حرکت کند کی بازگردد چگونه تغذیه شود از گرما محفوظ شود چگونه منتقل . بازگردانده شود حالا بگویم اصلا مریض نشوند درمان نخواهند ؟

بقیه مایحتاج این جمعیت چگونه پاسخ داده شود دستشویی رفتن احتمالا دوش و حمام گرفتن از آفتاب محافظت شدن در زیر کولر ساعتی مسقر شدن صبح زود و غروب راه رفتن همه و همه برنامه می خواهد ؟

اینجاست که مشخص می شود مدیریت اربعین چقدر ناقص ناشیانه و ساده نگرانه است؟

خدا نکند حتی تعداد کمی بر اثر این بی تدبیری ها تلف شوند ؟ آنوقت تا ابد داغ سیاه این مدیریت بر دوش جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند؟

اما پیشنهاد مدیریت یه شکل زیر می تواند این مسافرت و این مهاجر الی الله را سامان دهد اگر گوش های شنوایی باشند الحمدلله در این پنج سالی که مطلب می نویسم همه کر و کور علیل هستند فقط برای سخنرانی از متون این راهبرد یاداشت برداری می کنند؟

الحمدلله همه فرمان بده دستور بده و همه کاره اند؟

اما حرکت 3 میلیون حتی دوبرابر برای اربعین شدنی آسان امکان پذیر است به شرطی که زمان حرکت و مدت مسافرت و مبدا و مقصد از قبل تعیین و برنامه ریزی شده باشد.

اولا این حرکت باید 12 روز مانده به اربعین آغاز و روز اربعین تمام شده باشد.

برای هر روز خروج از مرز 6000 هزار اتوبوس از چهار گذر گاه مرزی چزابه شلمچه مهران و خسروی برنامه ریزی شود هر اتوبوس 50 نفر از مبدا هر شهر در سامانه ثبت نام کند و دقیقا از هر گذرگاه روزانه 1500 اتوبوس وارد خاک عراق شوند یا باز گردند

این در حدود هر دقیقه یک اتوبوس می شود یعنی حتی ساعتی که اتوبوس به مرز می رسد باید قبلا تنظیم شده باشد طبیعی است که در مرز مسافران از اتوبوس پیاده بعد از کیت گذرنامه دوباره باید سوار شوند همان اتوبوس آنان را به نجف ببرد و بعد از تخلیه برود به کربلا مسافران قبلی که دوروز قبل رسیده اند بازگرداند؟

مجددا افراد رسیده به نجف اشرف ظرف دو روز پیاده و دستجمعی به کربلا بروند و به همین ترتیب با اتوبوس به ایران و به شهر خود باز گردند.

این برنامه می تواند در شبانه روز از هر گذرگاه 75000 هزار نفر به اربعین بفرستد بدون معطلی بدون زیر آفتاب ماندن هر مسافر شش روز در راه است حدود چهار روز در عراق و دو روز در ایران تا مرز.

وقتی 1500 اتوبوس برای هر مرز مشخص می شود حتی می توان اتوبوس هر شهر به نزدیک ترین مرز ارسال کرد می شود مایحتاج مسافران از قبل تهیه و در طی مسیر بین آنان پخش کرد.

می شود مدیریت زمان و مکان و خروج ورود را تنظیم کرد از تجمیع اتوبوس ها در پشت خروجی ها جلوگیری کرد برای سوخت و آب آشامیدنی برنامه ریزی کرد .

برای صرف غذای ساده تر سبک تر برنامه اعلام کرد همه و همه امکان پذیر است اگر دولت و سازمانهای در گیر در قضیه به یک مدیریت علمی برنامه ریزی شده 12 تا 15 روزه اتکا و آن را با هماهنگی یک دیگر اجرایی کنند .

وقتی زمانهای حرکت و توقف تنظیم شده باشند باقی مایحتاج آسانتر و راحتر توزیع و تامین می گردد و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

این پیشنهاد عملی امکان پذیر و قابل بحث است اگر کسی نمی پذیرد یا مشکل فکری دارد یا مشکل روحی روانی وگرنه من در عمل حاضرم آن را اثبات کنم؟ 

  • حسین تاج احمدی
  • ۰
  • ۰

مذاکرات طولانی برجام پس از هفت دور همچنان در ایستگاه تردید دو طرف منتظر تصمیم گیری نهایی است؟

طرف ایرانی تلقی خوشبینانه ای به نیاز کشورهای اروپایی به سوخت زمستان دارد و فکر می کند نیاز مبرم اروپا بانی به نتیجه رسیدن مذاکرات خواهد شد؟

در حالیکه طرف غربی یا بهتر بگوییم طرف امریکایی خیلی برایش اتحادیه اروپا مهم نیست اگر دچار بحران سوخت یا حتی رکود اقتصادی باشد شاید هم بهتر باشد  به اسم ایران اتحادیه اروپا را هم ادب کرده باشد؟

در بطن برجام یک رویای روی فرا آمریکایی هم وجود دارد نقش روسیه چین اروپا اسرائیل و حتی کشورهای عربی خلیج فارس هم دیده می شود.

این گروه ها در عین اینکه در کنار هم هستند منافع متعددی را نیز دنبال می کنند.

هریک دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلوده برجام هستند؟

حتی آمریکا به شدت دنبال اهدافی بسیار بیشتر و بزرگتر از اصل برجام می گردد؟ و متاسفانه به هیچ وجه حتی در کنار هم پیمانان اصلی خود با آنها صادق نیست.

سرکوب مالی سوختی اتحادیه اروپا یکی از اهداف مورد نظر خودش می داند؟

حتی اکنون با اسرائیل هم رو راست نیست این مفهوم خطرناک قدرت روبه افول را بیشتر تداعی می کند.

در جبهه مقابل روسیه و چین هم اهدافی بیشتر از خود برجام دنبال می کنند 

روسیه هم بیشتر مایل است بازار صادراتی سوخت اروپا را برای خودش حفظ کند و ایران مانعی برای آینده بازار صادراتیش فراهم نکند و

هم چین هم روسیه مایلند ایران در آینده هم یک کشور غیر غربی غیر پیشرفته غیر فعال اقتصادی باقی بماند تا بتوانند با برگ ایران بیشترین چانه زنی را داشته باشند؟

بیش از اهمیت ایران بزرگ و قدرتمند به ایران متوسط محتاج و مشتری فکر می کنند.

لذا جمع شرایط فعلی آمریکا را به این نتیجه رسانده است که اکنون باید پایگاه های ایران در سوریه را هدف حمله نظامی باید قرار دهد؟

این موضوع نشان می دهد هنوز موضوع ایران نتوانسته هضم کند این لقمه را با زخم و درد می خواهد قورت بدهد؟

می خواهد با ضرب شتم آخر یک قدرتی نشان بدهد.تا هم یک زهره چشمی گرفته باشد هم در مقابل مخالفت های داخلی و منطقه ای نمایشی از قدرت به اجراء گذاشته باشد.

اما مقابله به مثل مقاومت در حمله به پایگاههای آمریکایی هم نشان از پاسخ گویی به موقع مقاومت دارد.

چرا به اینجا رسیدیم؟

مقاومت ایران در مقابل تحریم های گسترده غرب بنوعی خشم آمریکا و اسرائیل حتی اعراب متحد غرب بر انگیخت اگرچه مقاومت ایران مبنای اصولی نداشته و ندارد؟

چرا که این تحریم ها در عین سنگین و جانکاه بودن باعث نشدند ایران در سیستم اقتصادی خود تجدید نظر اصولی و اساسی بکند؟

این همان پاشنه آشیل ایران در مذاکرات است؟

اگر چه دولت رئیسی مشتاق موفقیت و تغییرات اقتصادی است؟

اما بدنه دولت و بوروکراسی اجازه نفس کشیدن به دولت نمی دهد و دولت هم آنقدر هم قوی نیست تا این مانع را به راحتی کنار بگذارد.

و این همان پای شکسته دولت در مذاکرات برجام است و تمام امید جبهه آمریکایی غربی به همین بدنه لیبرالی و نقطه ضعف اقتصادی ایران است؟

همه حمله ها پا شکستن ها سرکوب ها تاخیر ها ناشی از همین نقطه ضعف اساسی است؟

این تمام امید غرب برای فرو شکستن ایران است؟

این عامل تمام فقرها شکست ها سستی ها و بدبختی اقتصاد ایران است.

اگر ایران از عهده تغییرات اساسی اقتصاد و رها کردن کشور از زیر یوغ فشار بدنه فساد دولت و شرکت های فساد دولتی خصولتی برنیاید 

دیر یا زود دچار فرو پاشی خواهد شد فرق نمی کند دولت رئیسی باشد یا دولت دیگر ؟

یا باید دولت رانت بسیار عظیمی تحت عنوان یارانه حق سوخت حق تولید حق سکوت گسترده در بین تمام مدعیان پرداخت کند که با وجود شرایط موجود و پیش رو امکان ندارد.

اکنون فقط شرکتها و افراد بانفوذ نیستند که رانت و امتیازات گسترده می خواهند؟

بلکه مردمی که در چند سال گذشته فقیرتر  شده زمین گیر شده اند اکنون مدعی اصلی بهتر شدن وضع خویش هستند؟

از آن سمت بانکهای خصوصی رانت خواران بزرگ پتروشیمی ها خودرو سازان پیمانکاران بزرگ و مافیا های اقتصادی متعدد هم دومین گروه متقاضی ادامه وضع موجود هستند نه تنها ادامه که استمرار و افزایش سهم در برنامه خود دارند؟

بخصوص قدرتهای اقتصادی داخلی که با تکیه بر قوانین گذشته قدرت در قبضه گرفته اند .

 در واقع دولت در آن واحد در چند جبهه داخلی و خارجی زور آزمایی قرار گرفته است؟

هر چه به جلوتر می رویم فشار مجلس هم به این زور آزمایی ها افزوده خواهد شد.

انتخابات سال آینده مجلس و رای آوری نمایندگان فشار مضاعفی است که دولت باید تحمل کند ؟

تورم و گرانی هم روی دیگر این بازی زور آزمایی است که با کمک جبهه داخلی اقتصاد وابسته و خارجی مرتبط در کنار بانکهای خصوصی و رسانه های وابسته هدایت فشار به عهده دارند .

هریک از گروه های فشار رسانه های همگرای خاص خود را دارند جو کاذب ایجاد می کنند اولویتهای غیر اصلی مطرح و هدف می کنند؟

در این بازی مخدوش و پیچیده کار دولت به عوامل متعددی گره خورده؟

شناخت هر یک از بازی کنان و شگردهای آنان کار را سخت و پیچیده تر کرده است؟

اختلاط حق و باطل در کنار وزیران جوانتر کم تجربه تر تحت فشار قدرتهای داخلی خارجی تصویر کاملی از تارنمایی پیروزی دولت است که اینک تیره و تار بنظر می رسد.

اینجاست که وزیران جا افتاده قدرتمند و تصمیمات پخته تر الزامش دو چندان می شود؟

در واقع باید اذعان کرد زور فعلی دولت هم در مرحله شناخت هم در مرحله عملکرد به زور جناحهای مقابل نمی رسد؟

میدان بازی یک ساله دولت هم با تمام تلاش ها حاکی از عدم موفقیت در بازی های اصلی تعیین سرنوشت گواه همین مطلب است؟

حضور در میدان سرکشی به شهرستان ها لکه گیری مقطعی صنایع و حوادث طبیعی برنده نهایی دولت را تضمین نخواهد کرد؟

شکست در اقتصاد از دولت یک قدرت مچاله شده ضعیف مقهور هم در جبهه داخلی هم در جبهه خارجی تصویر خواهد کرد.

اقتصاد تنها در گیر کنش و واکنش داخلی نیست قدرتهای خارجی در گیر در برجام در آن نقش اساسی دارند؟

بازی چند جانبه و شکست هم چند جانبه است خام پنداری است که باصدور چند فرمان یا حتی چند قانون جزئی می توان بر این قدرت شیطانی و چند وجهی پیروز شد آن هم با وزیران فعلی و مشاوران کم توان و کم دانش موجود؟

مثال موجود و محرز پیش چشم بانک های خصوصی با تمام تلاشها و فشارها نه تنها روش ها و اهداف گذشته را رها نکرده که با توان مضاعف دارند ادامه مسیر قبلی را پیگیری می کنند.

همچنان بنگاه داری می کنند همچنان به اهداف مجلس دولت بی اعتنا بلکه عناد و مخالفت دارند همچنان بزرگ ترین بازی گر ارز طلا و تورم هستند؟

 

  • حسین تاج احمدی