راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

راهبرد نجات اقتصاد ایران

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

این وبلاگ تلاشی است برای مطرح کردن راه های توسعه اقتصادی به سبک ایرانی اسلامی

کلمات کلیدی

اقتصاد بدون نفت هم اکنون

هلندی سرگردان یا کشتی سرگردان

شوک درمانی اقتصاد

نقل و چاپ محتویات این وبلاگ با درج مبدا بلامانع است

طغیان فروپاشی اقتصادی

به کور می گوییم عین علی

آقای روحانی با کلید آمدید با "قفل مطلق" کشور می روید

"مختال فخور"

نه اصول گرایان ما اصول گرا هستند نه اصلاح طلبان اصلاح طلب

دومینو ورشکستگی زنجیره ای

کوتوله های سیاسی نه "کودکان سیاسی"

( فرهنگ لجبازی احمدی نژادی)

عدالت اقتصادی از اولین درخواست انقلاب اسلامی و انقلاب مشروطه بود

و گرنه همچنان درجا خواهیم زد

الحاق چهار وزارتخانه اقتصاد تجارت صنعت معدن به رهبری

آمریکا وجود دو ژاپن در آسیا تحمل نخواهد کرد

تا همچنان برای خودشان ماهی صید کنند؟

منافع ملی کیلو یی چند است

اندیشکده استراتژیک مطالعات

فاجعه فرو ریزی اقتصادی بوقوع خواهد افتد لطفا بر سر

تقسیم غنایم اینقدر نزاع نفر مایید ( غنیمت تقسیم وزارت خانه ها )

شده

خلاصه انقلاب هیچ اسلام هم قربانی سود جویان داخلی

امروز اعلام عفو عمومی کنیم

امام علی (ع) دشمنان خود را می بخشید دست به مصادره بابت مالیات نزد

تبلیغات کردید "ایران "همچون لیبی تسلیم شد

آن گربه بچه کوچک ( جغرافیای ایران) اکنون پلنگ بزرگی شده

زلزله آسمانی یا زمینی یا سیاسی بیرون بریزد

سیاست فرغون های موتور دار

جان ملت گروگان این دو کارخانه مونتاژ کرده ایم

بایگانی
  • ۰
  • ۰

مالیات مقدار پول و یا مالی است که شهروندان یک کشور طبق قانون به دولت خود می پردازند تا در جهت اداره امور کشور تامین کالاها و خدمات عمومی و ضروری تضمین امنیت و دفاع همگانی و عمران و آبادانی توسط دولت مورد بهره برداری قرار بگیرد.(2.اقتصاد خورد و کلان محمود منتظر ظهور.246.)

مالیات مستقیم اگر براساس میزان دارائی و یا درآمداشخاص و موسسات استوار باشد و شامل درآمدهای سطح پائین نگردد در تامین عدالت اجتماعی نقش بسزایی خواهد داشت.

مالیات دولت را قادر می سازد که بر جریانات و مسائل اقتصادی کشور وافزایش درآمدها و ثروت ها نظارت و کنترل داشته واز رکود و فساد و کسادی اقتصادی جلوگیری کند.

آنچه در بالا مشاهده میشود در واقع تعاریف و کاربرد مالیات است آما آنچه در ایران اتفاق افتاده در واقع کار کرد لازم ندارد  در وافع یک سیستم مالیاتی سالم باعث آبادانی و پیشرفت استقلال کشور ...... می شود

سیستم مالیاتی ایران همواره با دخالت استعمار و کشورهای  متخاصم مواجه بوده آنها فهمیده بودند یک سیستم مالیاتی سالم می تواند باعث رشد وشکوفایی ایران شود همواره در طراحی و حتی نحوه وصول ان کار شکنی می کردند با وجودی که بیش از یکصد سال ظاهرآ از دست این کشورهای استعماری خلاص شده ایم اما حتی جمهوری اسلامی نتوانسته سیستم مالیاتی که طراح ان مورگان شوستر و بیگانگان بودند تغییر دهد حالا نفهمید ؟ نخواست؟ نگذاشتند؟برای اطلاع به مقاله بسیار جالب و کم نظیر  توسط خانم شقایق فتحعلی‌زاده دانشجوی دکترای تاریخ اسلامی نگاه کنید 

چکیده این مقاله :(عدم تمرکز و ناکار آمد بودن شیوه مالیات‌ گیری در دوره قاجار در کنار تحولات بین المللی در عرصهٔ اقتصاد و نیز تخلفات مأموران مالیه و حکام سبب کاهش عایدات کشور و نارضایتی مودیان مالیاتی از فشارهای مالیاتی و مأموران مالیه شد. از این روی با پیروزی انقلاب مشروطه، نیروهای اصلاح طلب درصدد برآمدند با اصلاح نظام مالیه ، عایدات دولت را افزایش داده و در کنار آن رضایت مردم را نیز جلب کنند. اما عواملی چون فقدان نیروی نظامی و ارتش قوی، مناسب نبودن وضع جاده های کشور و وسایل ارتباطی ، مخالفت و کارشکنی مخالفان اصلاحات و مداخله قدرت های خارجی ‌وقت (روس و انگلیس) در امور ایران تحقق این مسئله  را به تأخیر انداخت.

دولت‌های روس و انگلیس از سالهای پیش از انقلاب مشروطه با دادن وام‌هایی به حکومت، زمینه مداخله خود را در امور کشور هموار کرده بودند؛ اما این دخالت‌ها در پی قرار داد 1907 میلادی گسترده‌ تر گردید و نقش آنها در امور مالی و مالیاتی پررنگ‌تر شد. این مقاله بر آن است که به بررسی اسناد کارشکنی روس و انگلیس در زمینه اخذ مالیات و دخالت آنها در امور مالیات گیری از اتباعشان و همچنین مداخله آنان در استخدام مستشاران بپردازد.) 

خلاصه مطلب : 
سیستم مالیاتی نامناسب باعث تخریب کشور و نامتعادل است به بیان امروزیها مالیات مغولی است 
بیش از سه و نیم میلیون مغازه کشور با ممیز مالیاتی روبرو هستند که قبلا" بشدت تحریک 
شده اند  حق دولت بگیرید از زیر مالیات فرار می کنند (انکار همه دشمن و خارجی و مجرم و فراری و خائن هستند)
اصلا فاقد هرگونه ابزار و لوازم کار و متر و وسیله اندازه گیری هستند به همین خاطر فاصله مالیات تعیین شده برای یک مغازه ثابت توسط ممیز های مختلف بسیار زیاد است 
گاهی مقدار تعیین بین صفر و  حداکثر  مالیات منطقه برابری می کند
در کشور های اروپای یک جدول مقابل ممیز و مودی مالیاتی بعنوان ترازو و مبنا قرار دارد که در بعضی کشورها بسیار گسترده است بشکل زیر است
 1- محل فروشگاه درجه یک تا 40 ضریب دارد 2-وسعت فروشگاه ضریب یک تا صد 3-مقدار سرمایه در گردش 4- دکوراسیون محل 5- سن صاحب فروشگاه 6- تخصص فروشگاه 7- تخصص فروشنده یا فروشنده گان 8- تردد مشتری 9- تردد مردم در جلوی فروشگاه و گاهی تا 70 عامل در فروش و گردش ملی و نحوه مدیریت با دقت در این جدول مشخص شده سپس ممیزه با ضریب بدست آمده  اقدام به تعیین مالیات میکند در واقع مبلغ بدست آمده بسیار به هم نزدیک است ولو به وسیله اشخاص مختلف ممیزی گردد.
گاهی دیده میشود دو مغازه کنار هم با شرایط مساوی (دقیقا" سایز شکل شمایل یکسان ) مالیات بسیار متفاوت دارند بعد که موضوع بازگشایی می شود مشخص شده صاحب مغازه مالیات کمتر مشکلات بیشتری دارد بچه های بیشتر همسر مریض پدر و مادر نیازمند به رسیدگی (نه رسیدگی مالی) در عین حال هر دو مغازه راضی هستند حتی در طول زمان مبلغ مالیات متغیر است وقتی سن صاحب مغازه بالاتر می رود مالیات پاینتر می آید
و استلال اینست که از توان فکری و جسمی مودی کم شده باید به او کمک کرد یعنی مالیاتی هوشیارانه و معقول و عملیاتی اما در ایران هر چه جلو تر می رویم مقدار مالیات بیشتر می شود 
و ممیز می گوید پایه مالیاتی باید رعایت کرد و تازه هر ساله افزایش دارد حتی در دوران رکود تا پنج برابر ؟؟؟؟ 
 
و مالیات حدود پانصد هزار شرکت هم در کشور تا 96% به شکل علی الرس تعیین می گردد 
چون ممیز یا کارشناس مالیاتی بصورت بسیار تخصصی دفتر حسابداری و مالیاتی زیر سوال برده و شخصا نسبت به تعیین مالیات اقدام می کنند این دو مالیات در واقع اصل مالیات کشور تشکیل می دهد ببینید چقدر سخت بی پایه استدلال و چوبین است و گرنه مجموع مالیات بر حقوق در صد کمی را تشکیل  می دهد 
اما مالیات بر ارزش افزوده آنهم 9/5 درصد حتی چنگیز خان مغول هم در خواب نمی توانست  ببیند بتواند از یک کالا چند بار حدود یک دهم در هر دفعه مالیات بگیرد 
فقط همین یک قانون اگر به شکل واقعی و به دفعات متعدد اخذ شود می تواند باعث ویرانی کشور در مدت یکسال شود 
در بازار کشور ما یک کالا بطور متوسط بیش از 20 تا 50 بار دست به دست می شود تا بدست مصرف کننده برسد در کمترین حالت 200درصد مالیات باید پرداخت شود 
این مالیات در واقع به مبلغ 1/5 درصد طراحی شده بود هر بار که نمایندگان مجلس نتوانستند ردیف بودجه ای (منبع در آمد)برای یک مصوبه پیدا کنند یک درصد یا نیم در صد به ارزش افزوده اضافه کردند  تا اینجا رسید ظاهرا دست بردار هم نیستند در سال 1420 به همین منوال باید چهار برابر فعلی باید ارزش افزوده پرداخت کرد.
اگر به شکل دقیق به این قانون نگاه کنید فاجعه را خواهید دید یعنی یک شرکت تولیدی ایرانی در بدو تاسیس کالایش ده در صد گرانتر از رقبا تمام خواهد شد 
سی پنج سال پیش که دانشجو ی مدیریت بازرگانی بودم  استادم می گفت 5% نیم درصد مزیت نسبی برای تولید یک کالا می تواند شرکت رقیب در چند سال ورشکست کند.
اصلا هر گونه فشار و قدرت نمایی و جزم اندیشی و زور گویی در مسئله می تواند 
سرمایه ها را به اقتصاد زیر زمینی سوق دهد وقتی عمده فروش مغازه اش را جمع می کند
و با شرایط خاص و بشکل دارو فروشان ناصر خسرو کالا می فروشد چه مفهومی دارد
خرده فروش مجبور است بهر سازی برقصد 
اصولا" تفکر صندوق فروش که زاییده تفکر ترکیه رفته ها است یک هزینه دو میلیارد دولاری روی دست کسبه می گذارد اما از هم اکنون مانند فاکتور با کد اقتصادی بی فایده است
صندوق نصب می شود اما فروش در آن درج نمی شود 
حتی تفکر پیگیری گردش مالی از طریق بانکها هم موجب امتناع فروشنده گان از پذیرش کارت های بانکی و سیستم پوز خواهد شد کما اینکه شده بعضی فقط فروش نقدی دارند
اصلا مسئول مالیاتی که در خلا یا در اروپا یا در محیط بسته خویش بسر می برد 
قادر به دیدن درست و تصمیم گیری درست نیست آنوقت تصمیمات کارشناسی نشده
و ذهنی می تواند سبب هزاران کمسیون حل اختلافات مالیاتی و میلیونها بار مراجعه به 
ادارات مالیاتی شده و آخر هم نتیجه عکس انتظار مسئولین بدهد
ولو این تصمیم توسط هیات وزیران یا نمایندگان مجلس اتخاذ شده باشد
نتیجه اینکه فضای سرمایه گذاری نا امن می شود 
پول هست احتیاج به سرمایه گذاری هست اما سرمایه گذار میگوید فضا امنیتی و زور گویانه
است حتی دیده می شود به وضوح مقرون به صرفه نیست هیچ کاری جواب نمی دهد؟؟؟؟؟
     
پیشنهاد می کنم یک کمیته ملی جهت تدوین یک سیستم مالیاتی جامع در کشور تشکیل شود 
اما برای این جهاد و جنگ اقتصادی پیشنهاد میکنم هر شرکت مغازه و واحد تجاری فقط یک در صد گردش مالی سالیانه خود را بعنوان مالیات پرداخت کند
و هر شرکت تولیدی  و کشاورزی فقط 0/5 نیم درصد کل گردش مالی خود را اعم از اینکه سود ده باشد یا ضرر ده.    
هر شخص که زیر پنجاه میلیون تومان در سال گردش مالی داشت از مالیات معاف و اگر بیش از پنجاه میلیون تومان گردش داشت همان یک در صد مالیات به او تعلق بگیرد حتی اگر شغلی نداشته باشد (شاید قاچاق فروش باشد یا مواد مخدر جابجا می کند )
اگر صاحب مغازه و کارگاه تولیدی  یا کشاورزی بود حتی بیست میلیو ن دیگر هم به تخفیف داده شود (مجموعا 70 میلیون در سال گردش مالی معاف )
این قسمت آخر کمک خواهد کرد تا اقتصاد زیرزمینی برچیده شود 
این مالیات جامع و در بر گیرنده تمام مردم ایران است  معافیت بیخودی ندارد هوشیارآنه است باعث آبادانی می شود به کسی ظلم نمی شود.
مانع اجعاف و تعدی مالیاتی می شود  همینطور باعث کفایت مخارج هم می شود (تولید ناخالص ملی از نگاه بانک جهانی 400 میلیارد دولار است یک در صد این مبلغ برابر مالیات اخذ شده همان سال در ایران است 2015 میلادی اگر چه با احتساب دو قسمت از سه قسمت اقتصاد زیر زمینی بنظر من این مبلغ سه برابر است یعنی مالیات سه برابر ) در واقع همین یک درصد و نیم در صد میتواند صد در صد بودجه را از طریق مالیات پوشش دهد نیازی هم به نفت نیست  و یک عدالت نسبی مالیاتی دارد
 
در عین حال این مالیات نرخ منطقی دارد جهان شمول است ( کسی که خارج کشور هم کار کند بالاخر ه مجبور است یک روز این در آمد وارد کشور کند)
بنا به قول علی بن ابیطالب (ع) در خطبه 53 نهج البلاغه (مالیات گرفتن جز به آبادانی ملک قوام نگیرد  هرگاه رعیت بعلت خشکسالی و بلایا تقاضای تخفیف داشت از او بپذیر)
خلاصه آنکه مالیات باید کم و حدود زکات یک هفتادم تا یک صدم باشد و همگانی  
حتی امام از بازار مدینه مالیات نمی گرفت هیچ حتی پولی که یهودیان قبل از اسلام جهت 
تامین امنیت بازار میگرفتند ایشان بدستور پیامبر منع کرد.
با کمال شرمندگی باید اظهار کنم متاسفانه ادعای اسلام و جمهوری اسلامی داریم اما توی غرب ترکیه و امریکا دنبال حل مشکلات خویش می گردیم در حال اینکه سیره حکومت و مالیات ستانی امام علی بن ابیطالب (ص) در جلو ماست اگر اول انقلاب اطلاعات نداشتیم امروز همگی تدوین ترجمه و آماده بهره برداری است نگاه کنید به مقاله مفصل محمد تقی نظرپور
"امام علی(ع) حکومت و بازار" http://www.ensani.ir/fa/content/68409/default.aspx
  • ۹۶/۰۳/۰۹
  • حسین تاج احمدی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی